En weer een doorstart voor Newton Mail

Newton Mail is weer tot leven gekomen. Voor de derde keer inmiddels. Onder een nieuwe eigenaar. Newton Mail zou oorspronkelijk op 30 april worden afgesloten nadat Essential – de vorige eigenaar van Newton Mail – eerder dit jaar had aangegeven te stoppen met Newton Mail.

Nieuwe eigenaren

Maar in de laatste plotwending van deze langlopende soap van de applicatie, werd Newton Mail gekocht bij Essential door een paar nieuwe eigenaren: Maitrik Kataria en Justin Mitchell.

Geen van beide is nieuw in de techindustrie; Kataria – die de nieuwe CEO van Newton Mail wordt – is productontwerper bij een softwareontwikkeling genaamd Simform, terwijl Mitchell de oprichter is van het SoFriendly-ontwerpbureau, naast het runnen van een berichten-app genaamd Yac. De twee snappen als geen ander dat het verdienmodel onder Newton Mial fragiel is. Ze zijn gewoon grote fans van Newton Mail (zo erg zelfs dat Mitchell daadwerkelijk contact had gezocht met het bedrijf toen het in 2018 voor het eerst werd gesloten om te proberen het zelf te redden.)

Wat gaat er veranderen?

Op korte termijn zal de aankoop voor Newton Mail-klanten niks betekenen. De service kost nog steeds $ 50 per jaar om te gebruiken, en dezelfde apps blijven werken zoals in het verleden.

Kataria en Mitchell hebben echter grote ambities voor de laatste reïncarnatie van Newton Mail. Ze geven aan dat mocht dit avontuur (wederom) mislukken ze ‘Newton open source zullen maken en een manier zullen vinden voor zelf-gehoste servers om het product voor onbepaalde tijd te ondersteunen’, zodat klanten die blijven vertrouwen op ( en betalen voor) de service niet volledig in de steek worden gelaten.

De twee beloven ook betere communicatie en klantenondersteuning voor klanten – inclusief het oplossen van de bugs en crashes. Daarna is het doel om binnen drie tot zes maanden nieuwe functies uit te rollen, waaronder een nieuwe donkere modus. De nieuwe Newton Mail belooft ook een vernieuwd privacybeleid dat klanten een betere controle over hun gegevens zal geven en zal streven naar GDPR (AVG)-compliance.

Waar komt men vandaan?

Oorspronkelijk gelanceerd onder de naam CloudMagic in 2013 als een gratis alternatief voor de native Gmail-app, leek de app die Newton Mail zou worden zich te onderscheiden van de massa met de nadruk op supersnel zoeken. Vervolgens zou het in de loop der jaren gestaag worden uitgebreid naar andere platforms (waaronder Mac, Android, Android Wear en de Apple Watch), voordat het in 2016 opnieuw werd gelanceerd onder de nieuwe Newton Mail-branding. De overstap naar Newton Mail zou de apps van het bedrijf herzien met nieuwe functies (zoals e-mails snoozen, ondersteuning voor leesbevestigingen en de mogelijkheid om e-mails later in te plannen) en een duurder jaarabonnement van $ 50 per jaar.

Mooie functionaliteiten

Ondanks het wat duurdere jaarabonnement zou Newton blijven groeien en interessante nieuwe functies toevoegen, zoals geautomatiseerde inboxsortering en een native Windows 10-app, waardoor het een van de weinige e-mailtoepassingen is die er is met echte platformonafhankelijke ondersteuning voor Apple, Microsoft en de verschillende besturingssystemen van Google.
Ik blijf het een hele mooie email-app vinden met goede functionaliteit en met een mooi minimalistisch design. Zowel in de MacOS-omgeving als op IOS.

aangesloten services

Nu wel kansrijk?

Helaas, vanwege het simpele feit dat het echt moeilijk is om geld te verdienen met een email-app wanneer gratis opties zoals Outlook, Gmail, Edison, Spark en een aantal andere gratis op de loer liggen, blijft de toekomst van Newton Mail ongewis.

Vijftig dollar per jaar is nog steeds een groot bedrag voor een e-mailapp die alleen toegang heeft tot bestaande services, en hoewel de veranderingen en verbeteringen die het duo met het nieuwe bedrijf wil doorvoeren goed klinken, zal Newton Mail waarschijnlijk een zware strijd tegemoet gaan om klanten te overtuigen om het nog een kans te geven. Maar als er één ding is dat de zevenjarige geschiedenis van Newton Mail heeft aangetoond, is het om deze email-app nooit uit te sluiten totdat deze echt dood is.

Over Edwin Bressers 47 Artikelen
We hebben de hele wereld als bron van data en informatie tot onze beschikking. Om je als kennisprofessional in deze brei staande te houden is soms een opgave. Hoe onthoud je alles? Hoe orden je alles? En hoe richt je je werk daar bij in? Dat is vaak heel persoonlijk. Ik schrijf daar graag over en ik help collega's graag in hun denkproces hierbij.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.