Dossier e-mail: Niet weg te krijgen!!!!!

E-mail heeft ons werk veel efficiency gebracht. Soms vergeten we dat wel eens als we gebukt gaan onder een overvolle inbox. Maar tot en met begin jaren negentig gingen veel van onze stukken of via de interne postronde naar collega’s of via het oude staatsbedrijf PTT naar klanten. Met e-mail hebben we dus veel tijd gewonnen. En juist nu beschouwen e-mail als hindermacht in ons dagelijks werk.

Stoppen met mail

Er zijn heuse campagnes gevoerd om van e-mail af te komen. De “we quit mail week” bijvoorbeeld. Goeroes die via andere platforms zakelijk gingen communiceren. Ik heb er ook even in geloofd dat e-mail zijn langste tijd gehad had. Maar vaak bleek dat toch gewoon het verplaatsen van het probleem te zijn. Als je e-mail al als een probleem beschouwt. Je communiceerde dan gewoon via Twitter of Yammer. Het leverde weinig tot geen (tijd)winst op.

Inbox zero

Complete methodieken zijn er ontwikkeld om je inbox aan het einde van de dag/week/maand leeg te hebben. Maar een lege of volle inbox…e-mail hoort gewoon bij je dagelijks werk. Je moet het gewoon doen op een manier en met een tool dat het beste bij je past.

Meer achtergronden

Ik wil in een serie blogs wat meer aandacht aan e-mail besteden. Wat zijn – in ieder geval wat mij betreft – zaken waar je aan moet denken als je gebruik maakt van e-mail. En welke apps voor e-mail zijn er beschikbaar en wat zijn hun sterke en zwakke punten.

Een belangrijk uitgangspunt voor mij is dat e-mail verwerken ook werken is. We doen het allemaal. Je ziet het nergens in een functie-omschrijving terugkomen en toch doen we het allemaal. Dus we moeten dat goed doen en vooral niet als last zien.

Over Edwin Bressers 41 Artikelen
We hebben de hele wereld als bron van data en informatie tot onze beschikking. Om je als kennisprofessional in deze brei staande te houden is soms een opgave. Hoe onthoud je alles? Hoe orden je alles? En hoe richt je je werk daar bij in? Dat is vaak heel persoonlijk. Ik schrijf daar graag over en ik help collega's graag in hun denkproces hierbij.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.