Evernote: de nieuwe abonnementsprijzen

Evernote heeft haar abonnementsprijzen verhoogd. En de gratis versie is qua functionaliteit verschraald. Dat is natuurlijk nooit leuk. Maar hoe ligt Evernote nu qua prijsstelling in de markt als je dit vergelijkt met de concurrenten? En is het nu echt zo onterecht dat Evernote de prijzen heeft verhoogd?

Waarom prijsstijging

Laten we eerst eens beginnen met de rechtvaardiging van de prijsstijging. Ook bij Evernote moet de kachel branden. En daarvoor zijn inkomsten nodig. Evernote heeft de hele prettige gewoonte om geen vervelende advertorials mee te laten lopen. Ook niet in de gratis versie. Dus inkomsten uit reclame heeft Evernote feitelijk niet. Ze hebben een tijdje hun Evernote Market gehad waar je kekke sokken, shirts en andere dingen kon kopen, maar dat werd geen succes. Behoorde natuurlijk ook niet tot de corebusiness van het bedrijf. Dus daar is men terecht mee gestopt. En dan resteert alleen het genereren van inkomsten vanuit de primaire product. En dat doet Evernote eigenlijk gewoon net zo als andere softwarebedrijven dat doen. Langs de lijn van licenties en bij Evernote zijn dat de verschillende abonnementen.

Fremium-abonnement

Als we naar de drie abonnementssoorten kijken dan zien we het volgende. De gratis versie blijft gratis. Zonder reclame. Dat nog steeds. Wel wordt hier een restrictie ingebouwd. Je kunt de gratis variant van Evernote nog maar op 2 devices installeren. Daarbij moet wel gezegd worden dat de web-versie hierin niet meetelt. Het lijkt me dat je voor de gratis versie dan nog steeds mogelijkheden genoeg hebt om met Evernote op een flexibele en professionele manier te kunnen werken. Het is aan de gebruiker de keuze of ie Evernote installeert op twee mobiele devices of dat ie kiest voor een mobiele device en een desktop-installatie.

Abonnementen Evernote

 

Plus- en Premiumabonnement

Voor de twee betaalde abonnementen van Evernote – het Plus-abonnement en het Premiumabonnement – gelden inderdaad behoorlijk – procentuele – prijsstijgingen. Voor de specifieke functionaliteiten kun je op de site van Evernote. Het Plus-abonnement is gestegen van 20 Euro naar 30 Euro. Het Premium-abonnement is gestegen van 40 Euro naar 60 Euro.

Marktvergelijking

Waar kun je Evernote eigenlijk nu het beste mee vergelijken. Evernote is inmiddels veel meer dan een simpele notetakingapp. Het is ook veel meer dan een todo-app. Evernote ondersteunt feitelijk de totale bedrijfsvoering van een organisatie. Er zitten plannings-, crm-, administratie-, collaboratie-, archiverings- en samenwerkingsfunctionaliteiten in. Naast de al genoemde notetakingfunctionaliteit waar alles mee begonnen is. Notetakingapps als Simplenote of Google Keep kennen amper meer dan alleen de notitiefunctionaliteit. Eigenlijk niet te vergelijken met Evernote. De todo-apps als Remember The Milk (40 Euro per jaar), Wunderlist (60 Euro per jaar) of Todoist (30 Euro per jaar) zijn feitelijk alleen maar planningsapps en deze zijn in prijsstelling gelijk of zelfs hoger dan de nieuwe prijzen van Evernote. De enige app die een beetje in de buurt van Evernote komt is Onenote van Microsoft. Ik vind Onenote persoonlijk minder gebruikersvriendelijk – vooral als je kijkt naar de taggingfunctionaliteit – en is in prijsstelling ongeveer net zo duur.

Resumerend

Resumerend kunnen we dus stellen dat een prijsstijging natuurlijk nooit leuk is. Zeker niet een prijsstijging van 50%. Moet je om deze reden Evernote de rug toe keren? Zeer zeker niet. Want voor de nu geldende abonnementen biedt Evernote kwalitatief meer en betere functionaliteit tegen een prijs die zeker niet hoger is dan die van de concurrenten. Wie daar ook voor door mogen gaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.